logo
Modi operandi
S is for Scene of the Crime

S is for Scene of the Crime er viet til krim hvor åstedet - i vid forstand - spiller en sentral rolle. Vi starter i USA (Magne Dypedahl og Mari Kjos Hellum), beveger oss mot Europa (Roswitha Skare), er innom Russland (Olga Komarova), før vi utforsker Sveits (Charlotte E. Aske) og Østerrike (Matthias Langheiter-Tutschek), for til slutt å vende tilbake til Norge (Sabine Richter). Magne Dypedahl leser David Gutersons Snow Falling on Cedars som handler om forholdet mellom japanske immigranter og amerikanere under 2. verdenskrig og som utspiller seg på en fiktiv øy utenfor den amerikanske vestkysten, som en historisk kriminalroman. Mari Kjos Hellum fokuserer på framstillingen av storbyen, metropolen, Los Angeles i Raymond Chandlers The Big Sleep. Roswitha Skare tar for seg sammenhengen mellom den tyske "Wendeliteratur" og kriminallitteraturen i sitt bidrag om Grit Poppes Andere Umstände. Dagens omfattende russiske kriminallitteratur er gjenstand for beskrivelse i "Crime Does Pay: The Popularity of Contemporary Russian Detective Stories" av Olga Komarova. Charlotte E. Aske og Matthias Langheiter-Tutschek fører oss til Mellom-Europa: Aske setter søkelyset på de klassiske sveitsiske krimforfatterne Friedrich Glauser, Friedrich Dürrenmatt og Hansjörg Schneider og det bildet som disse forfatterne formidler av det tyskspråklige Sveits. Langheiter-Tutschek viser hvordan henholdsvis det regionale og det østerrikske tematiseres av bl.a. forfatterne Wolf Haas og Alfred Komarek samt i TV-serien Kommisar Rex. Med Sabine Richters bidrag om kriminalromaner som utspiller seg i dagens Oslo, "Tatort Oslo", med hovedvekt på Kjersti Scheen, Unni Lindell og Pernille Rygg, vender vi tilbake til Skandianavia.


silhuett
9. Februar, 2004