logo
Modi operandi
A is for Avantgard

Hvordan kriminallitteraturen reflekterer den moderne litterære utvikling er temaet for bokas første del: A is for Avantgarde. Asbjørn Grønstad, Elisabeth Wennö og Benedikt Jager setter søkelyset på hvordan sjangeren tar opp i seg postmodernismen og 90-åras pop-kultur. Asbjørn Grønstad studerer krimsjangeren i et av dens mest moderne uttrykk: filmen. Med fokus på volden i "the New American Cinema" fra 1980- og 90-tallet, viser han hvordan presentasjonen av døden har forandret seg. I klassiske Hollywood-filmer opptar dødskampen kun brøkdelen av et sekund, mens i Tarantinos Reservoir Dogs kretser hele handlingen om dødsøyblikket. I "Modernity and Fraternity in Dick Francis's Novel Straight" viser Elisabeth Wennö at det er sammenfall mellom typiske elementer innenfor kriminallitteraturen og de særtrekk innen modernismen som har vokst fram fra teknologi og byråkrati. Mangelen på trygghet og sikkerhet som preger krimromanen, reflekterer modernismens virkelighet i større og større grad og gjør sjangeren allmenngyldig. I sin artikkel om Franz Doblers Tollwut ser Benedikt Jager på hvordan ulike diskurser, ikke minst country-musikkens fortellerstrategi, veves inn i krimsjangeren. Tollwut er en hybrid tekst, som kritisk reflekterer både historie og nåtid.


silhuett
9. Februar, 2004