logo
Modi operandi
D is for Detective

Den tredje bolken setter fokus på kriminallitteraturens udiskutable protagonist, nemlig detektiven: D is for Detective. Michael Schmidt, Karin Molander Danielsson, Aase Grenager og Balazs Biro gir innblikk i ulike detektivskikkelser gjennom tidene. Michael Schmidt presenterer den nederlandske sinologen og diplomaten Robert van Gulik, som skrev serien om den kinesiske dommeren Di i Tang-dynastiet. Schmidts artikkel tar for seg forholdet mellom Guliks "vitenskapelige dilettantisme" og detektivromanens dilettant-tradisjon. Karin Molander Danielsson viser hvordan krimsjangeren har forandret seg de siste tiårene. Det har vært et klart skifte av fokus fra detektivarbeid til detektivens privatliv. Flere lesere er mer fascinert av å følge en detektiv og utviklingen i dennes familie- eller kjærlighetsliv fra bok til bok enn å lese bøkene for selve mysteriets skyld. Protagonisten er ikke lenger en sjablonfigur; man kan spore forandring og utvikling underveis, og seriene ligner mer på tradisjonelle, realistiske romaner der psykologiske prosesser og karakterutvikling er integrerte deler av handlingen. I artikkelen "Mord, mat og myter" presenterer Aase Grenager Gert Nygårdshaugs bøker om den matglade detektiven Fredric Drum. Grenager undersøker Drum-serien ut fra formeldiktningens strenge sjangerkrav, samtidig som hun trekker fram det sterke innslaget av myter i bøkene. Balazs Biro er opptatt av hvordan Raymond Chandler fornyet detektivsjangeren ved å plassere sin helt, Philip Marlowe, i et realistisk, korrupt bymiljø. Marlowe er en anakronisme i dette miljøet fordi han framtrer som en gotisk ridder med en egen æreskodeks som er uten relevans i Los Angeles, og han dømmes derfor til nederlag.


silhuett
9. Februar, 2004