Læring i digitale omgivelser


- Ressursene

Ressursene

Under arbeidet med problemet har studentene en rekke tilgjengelige ressurser. Slik vi har famstilt det er de viktigste ressursene i en nettbasert situasjon: Lærer/veileder, andre studenter, allment tilgjengelige nettressurser og spesielt tilrettelagte nettressurser.

Dersom vi setter læringsaktiviteten inn i en sammenheng som ikke er rent nettbasert, men er kombinert med elementer av tradisjonell undervisning, er det rimelig at vi trekker inn de tradisjonelle ressursene som inngår i en PBL-situasjon, som forelesninger, etterlesninger, seminarer, veiledning, laboratorier og litteratur. Vi forfølger ikke dette her.

Vi har fremstilt en generell situasjon som har rom for ressurser som er tilrettelagt spesielt for formålet så vel som generelle anbefalte ressuser i form av referanser. I tillegg er det selvsagt mulig og som oftest fornuftig å søke og bruke ressurser som ikke er kjent eller planlagt ved tilrettelegging av kurset, eller problemsituasjonen.

Det vil alltid være en vanskelig avveining hvor langt en skal gå i preparering av materiale som er relevant. En for sterk tilrettelegging vi etablere en avgrensing av et slags pensum som kanskje vil svekke de pedagogiske effektene vi er ut etter i en PBL-situasjon. En for svak tilrettelegging vi kanskje skape et tomrom og ikke gi den støtten for læring som vi bør gi.

TopOfPage