![]() |
Læring i digitale omgivelser |
![]() |
![]() ![]() |
KurspakkeIT för Regional Utveckling och Hög Livskvalitet er et EU-prosjekt, Interreg II, for å lage fleksible utdanningstilbud i grenseområdet mellom Sverige og Norge. Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Karlstad, Hølgskolen i Hedmark og Høgskolen på Lillehammer, IDC Arvika AB, Broby Grafiska Utbildning og Klarälvdalens Foklhögskola. Tilbudet skal omfatte 12 relativt små kurs. Kursenes innhold er bestemt etter en behovsanalyse og dekker temaene:
Prosjektet har fra starten av hatt problembasert læring som en grunnide. En av årsakene er at kursene i stor grad skal fange opp kursdeltagernes egne problemstillinger i arbeidssituasjonen og kursene skal gi mulighet for å bearbeide disse. Modellen som er beskrevet i denne artikkelen er forsøkt benyttet som designgrunnlag for kursutviklingen. Modellen er bearbeidet på to designseminarer med deltagelse av alle prosjektgruppene med kursansvar. Det vil bli utarbeidet evalueringsmateriale både når det gjelder kursformene og sammenhengen mellom kurs og leveringsteknologi. Denne artikkelen vil bli oppdaert med evaluering på et senere tidspunkt. Firmaet iPares har hatt jobben med å implementere kursportalen. Løsningen er basert på en database der det er mulig å legge inn materiale fra et web-grensesnitt. I skrivende stund, september 2000, er arbeidet med å legge inn kursmateriell igang. Kursene har en felles portal: http://q-learn.kau.se/index.htm . Selve kursrommet, arbeidsplassen innefor et kurs ser slik ut, forminsket |
![]() |
der ikonene fra venstre mot høyre står for: Klikk på en av ikonene bringer opp et eget vindu med innhold. Innholdet kan lenke til web-sider utenom selve databasen. På mange måter er dette en avbildning av den markedsmetaforen som ble brukt som diskusjonsgrunnlag, og i noen grad som designgrunnlag. Den store utfordringen i designet har vært å finne en form på arbeidsområdet. Valget er en "uendelig" skriverull som akkumulerer notater, helt til brukeren sletter hele eller deler av rullen. Websiden for den enkelte kursmodul, sett fra studentens side, er i grove trekk organisert slik:
![]() |
![]() |
![]() |
Stenseth og Tolsby July 08, 2002 |