logo
Open source


Valid HTML 4.01!

Open Source
navigare

Open Source Education

April 2001

Akademiske institusjoner er bærere av en tradisjon som medfører en forpliktelse til å vedlikeholde, utvikle og tilgjengeliggjøre kunnskap. Dette må vies spesiell oppmerksomhet i forvaltning av kunnskap som er i rask endring.

Disse sidene er et argument for at nettbasert materiale for undervisning bør være så åpent, tilgjengelig og dynamisk som mulig og at det bør bygges slik at det er nyttig og modifiserbart for mange og for mange formål. Inspirasjonen er Open Source filosofien for programutvikling.

Begrepet Open Source er beholdt for å styrke assosiasjonen til en tilsvarende strategi for programutvikling. "Source" vil i vår setting være moduler med fagstoff på skriftlig form, som bilder eller som video. Et kurs som er bygget på slike moduler, sammen med veiledning og undervisning, blir en parallell til en kompilert applikasjon i programvareverdenen. MIT har i en tilsvarende lansering brukt begrepet OpenCourseWare, se: MIT OpenCourseWare - Fact Sheet

Hensikten med dette utspillet er å:

  • legge grunnlaget for en økt kvalitet på undervisningsmateriell både for egne studenter og for fjernstudenter
  • fremme samarbeid mellom kollegaer innenfor og utenfor avdelingen
  • bidra til å bygge en markert avdelingsprofil, til både intern og ekstern glede og nytte

En Open Source filosofi og strategi tar ikke vekk kravet til individuell kreativitet eller individuelt ansvar. Hensikten er å legge en plattform for bedre undervisningsmateriale basert på samarbeid og frivillig utveksling av materiale mellom lærere og mellom læresteder.

Filosofien åpner også for en plattform for undervisning som baserer seg på at viktige bidragsytere til den kunnskapsbasen som utgjør det nettbaserte materialet er studentene selv.


De som står bak initiativet og har bidratt til dette dokumentet er Børre Ludvigsen, Rune Fredriksen, Håkon Tolsby og Børre Stenseth. Alle ved Avd. for informatikk og automatisering ved Høgskolen i Østfold.

navigare


Bygget: 16. Oktober, 2002
forrige start neste