| Kurskode:
|
IT 208
|
| Vekttall:
|
4
|
| Semester/varighet:
|
Vår og Høst / 1 semester
|
| Plass i studiet:
|
2/3.studieår
|
| Obligatorisk/valgfag:
|
Obligatorisk for opptak til hovedfag. Kan tas som valgfag
|
| Kurstype:
|
Veiledning, laboratoriearbeid
|
| Timer pr uke:
|
Forelesninger og veiledning etter behov.
|
| Mål:
|
Studentene skal få forståelse av og praktisk erfaring med:
programmering av 2D og 3D grafikk.
Spesielt skal studentene bli kjent med funksjonaliteten i
en omfattende grafisk pakke, og det teoretiske fundamentet
som ligger til grunn for 3D grafikk.
|
| Innhold:
|
Programmering i VC++ for MS.
Programmering mot en grafisk pakke: OpenGL.
Transformasjoner, perspektiv,teksturer, materialegenskaper,
lyssetting, optimalisering. Modellering av 3D former.
|
| Forkunnskaper:
|
Programmering i C++ og grunnleggende matematisk analyse.
Det vil bli gitte en kort innføring i C, og C++.
|
| Litteratur:
|
- Kursets hjemmeside: http://tor.hiof.no/~borres/publish/
- Neider et. al.: OpenGL Programming Guide.
- En grunnleggende bok i grafisk databehandling, angis av faglærer.
- Tilleggstoff og oppgaver som legges på skolens datanett.
|
| Evaluering:
|
4 timers skriftlig eksamen med tallkarakter
og 1-2 obligatoriske oppgaver som må være godkjent
for å kunne gå opp til eksamen.
|
| Kursansvarlig:
|
Børre Stenseth
|
| Annet:
|
Faglærers sider for kurset
|
| Dato:
|
Februar 2000
|