Kurskode:
|
IT 205
|
Vekttall:
|
4
|
Semester/varighet:
|
Høst/1 semester.
|
Plass i studiet:
|
2.studieår.
|
Obligatorisk/valgfag:
|
Obligatorisk for det to-årige studiet i informatikk.
|
Kurstype:
|
Forelesninger, kollokvier, prosjekter.
|
Timer pr uke:
|
6 timer forelesning, 2 timer kollokvier.
|
Mål:
|
Studentene skal videreutvikle ferdighetene i programmering, med
vekt på objektorientering, modularitet og avanserte teknikker.
Studentene skal lære klassiske lineære og ikke-lineære teknikker
for rask behandling av store datamengder. Studentene skal kunne
analysere algoritmer med hensyn til hastighet og plassforbruk, og
beherske et vidt spekter av metoder for søking og sortering.
|
Innhold:
|
Abstrakte datatyper i Java, rekursjon, generiske datastrukturer,
polymorfi, vektorer, lister, stack, køer, trestrukturer, hashtabeller,
grafer, algoritmeanalyse, søking, sortering, datahistorikk.
|
Forkunnskaper:
|
Programmering i Java og grunnleggende matematisk analyse.
Bygger direkte på kursene Objektorientert Programmering og
Matematikk I.
|
Litteratur:
|
Data Structures & Problem Solving Using Java (Mark Allen
Weiss, 1998). Tilleggstoff og oppgaver som legges på skolens
datanett.
|
Evaluering:
|
5 timers skriftlig eksamen med tallkarakter.
|
Kursansvarlig:
|
Gunnar Misund og Jan Høiberg.
|
Annet:
|
Kursets hjemmesider.
|
Dato:
|
Mai 2000
|
Kurskode:
|
IT 208
|
Vekttall:
|
4
|
Semester/varighet:
|
Vår og Høst / 1 semester
|
Plass i studiet:
|
2/3.studieår
|
Obligatorisk/valgfag:
|
Obligatorisk for opptak til hovedfag. Kan tas som valgfag
|
Kurstype:
|
Veiledning, laboratoriearbeid
|
Timer pr uke:
|
Forelesninger og veiledning etter behov.
|
Mål:
|
Studentene skal få forståelse av og praktisk erfaring med:
programmering av 2D og 3D grafikk.
Spesielt skal studentene bli kjent med funksjonaliteten i
en omfattende grafisk pakke, og det teoretiske fundamentet
som ligger til grunn for 3D grafikk.
|
Innhold:
|
Programmering i VC++ for MS.
Programmering mot en grafisk pakke: OpenGL.
Transformasjoner, perspektiv,teksturer, materialegenskaper,
lyssetting, optimalisering. Modellering av 3D former.
|
Forkunnskaper:
|
Programmering i C++ og grunnleggende matematisk analyse.
Det vil bli gitte en kort innføring i C, og C++.
|
Litteratur:
|
- Kursets hjemmeside: http://tor.hiof.no/~borres/publish/
- Neider et. al.: OpenGL Programming Guide.
- En grunnleggende bok i grafisk databehandling, angis av faglærer.
- Tilleggstoff og oppgaver som legges på skolens datanett.
|
Evaluering:
|
4 timers skriftlig eksamen med tallkarakter
og 1-2 obligatoriske oppgaver som må være godkjent
for å kunne gå opp til eksamen.
|
Kursansvarlig:
|
Børre Stenseth
|
Annet:
|
Faglærers sider for kurset
|
Dato:
|
Februar 2000
|