Grafisk databehandling IT 208 4 Vår og Høst / 1 semester 2/3.studieår Obligatorisk for opptak til hovedfag. Kan tas som valgfag Veiledning, laboratoriearbeid Forelesninger og veiledning etter behov. Studentene skal få forståelse av og praktisk erfaring med: programmering av 2D og 3D grafikk. Spesielt skal studentene bli kjent med funksjonaliteten i en omfattende grafisk pakke, og det teoretiske fundamentet som ligger til grunn for 3D grafikk. Programmering i VC++ for MS. Programmering mot en grafisk pakke: OpenGL. Transformasjoner, perspektiv,teksturer, materialegenskaper, lyssetting, optimalisering. Modellering av 3D former. Programmering i C++ og grunnleggende matematisk analyse. Det vil bli gitte en kort innføring i C, og C++. 4 timers skriftlig eksamen med tallkarakter og 1-2 obligatoriske oppgaver som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Børre Stenseth Faglærers sider for kurset Februar 2000