Bare en ny BIOS-versjon...

Edgar Bostrøm

Jeg har en privat maskin (av den typen som kan behandle data, i alle fall av og til). Toshiba Portegé 300CT, 133 MHz, 4G disk, CD docking og med Windows 95. Gammel, treg, men svært lett og hendig, så jeg vil beholde den en stund til.

Win95 har bare "begrenset støtte" for USB (Universal Serial Bus), hvilket betyr "virker ikke", i alle fall på min maskin. Jeg kunne gjerne tenke meg å få det til å virke, så et par filer på maskinleverandørens hjemmeside virket fristende å prøve. Nedlasting, installering og 2 gangers booting hjalp imidlertid ikke. Men: jeg så at det også lå en fil for BIOS-oppgradering der. Som sett så gjort. Det var bare det at denne ikke hjalp, og i tillegg hadde jeg nå mistet kontakten med CD-ROM-en på maskinen. Etter et par forsøk på installasjon av både USB-støtte og BIOS, med og uten CD-rom-dockingen tilknyttet, hjalp naturligvis ikke. Heldigvis har leverandøren en hot-line, så jeg ringte denne. Der fikk jeg bl.a. beskjed om at "du må jo prøve litt selv", og at re-installasjon av Win95 kunne være en god idé. Jeg protesterte, og viste til at jeg hadde dårlig erfaring med slikt, versjonskonflikter etc. hadde allerede tatt meg mange dager ekstra arbeide.

Rådene var imidlertid ikke mange, så snart var re-installasjonen ut fra preinstallerte Win95 CAB-er i gang. 20 minutter senere så jeg at det meste var som før, bortsett fra at CD-rom-en fremdeles ikke virket, og at jeg hadde mistet driverne for Novell. Nåvel, det var bare å installere disse, men dessverre fantes ikke alle disse på CD-en (jeg brukte en annen CD-rom i nettverk for å installere), og hopp-over var eneste valg videre. Det var først da problemene virkelig begynte. Etter vanlig Windows-pålogging nektet maskinen nå plent å fortsette.

Heldigvis hadde jeg laget en krisediskett, slik man blir bedt om under installasjoner. Vi gamle i bransjen husker ennå DOS, og ved hjelp av litt manual-lesing og noen besvergelser i oppstartfilene fikk jeg CD-rommen til å rulle under DOS. Jeg kunne dermed forsøke installasjon i flere varianter, uten at det hjalp, naturligvis. Problemet var dessuten nå et klart Windows-problem, antagelig versjonskonflikt for drivere, så jeg visste at en ny telefon til Toshibas hot-line bare var bortkastet.

Hva gjør man? Vel, nye versjoner av programvaren har som regel nyere drivere. Elkjøp er billig og greit, så en rask biltur burde løse problemet. Elkjøp hadde imidlertid ikke noen nyere versjon av Windows til salgs separat, men, som ekspeditøren sa, hvis jeg kjøpte en ny maskin, så fulgte det jo med. I ettertid lurer jeg på det kanskje egentlig hadde vært det lureste.

Neste butikk hadde ikke Win 98, men ferske Windows Millennium Edition hadde antagelig enda nyere drivere. En halvtime og halv installasjon senere viste det seg imidlertid at Win ME kun støttet maskiner med 166 MHz eller raskere. Det sto på omslaget, men hvem leser vel det? Bortkastede penger. Mer søking på Toshibas web og nye forsøk med Win95 hjalp heller ikke. Når man så innser at det å få maskinen til å virke igjen har tatt over 20 timer allerede, begynner man å bli desperat. Kanskje Win98 var løsningen? En tredje forretning hadde faktisk Win98 på lager, så en ny biltur og en tusenlapp til ga nye forhåpninger. Heldigvis kan tusenlappene trekkes av på firmaet mitt, så staten (du som leser dette) betaler halvparten. Da jeg startet installasjonen, var det bare det at Win98 kontrollerte maskinvaren, og der var det en Toshiba-driver for infrarødt som måtte avinstalleres først. Hvorfra? Fra Win95, naturligvis, men det var jo nettopp Windows som ikke fungerte. Driftsfolk jeg kontaktet visste heller ikke råd, men de foreslo et diagnoseprogram for versjonskonflikter. Igjen: under Windows.

En god illustrasjon på deadlock-begrepet.

Kvelden før jeg skriver dette, kom jeg plutselig til å tenke på at Microsofts kunnskapsbase på web naturligvis burde undersøkes. Floskelen "hvorfor har jeg ikke har tenkt på det før" passer godt inn her. Etter søk på formuleringen "Windows hangs just after entering user name and password", kommer det opp noen hundre artikler, hvorav en forteller at Microsofts Netware-drivere av og til gir blåskjerm. "This is a known problem" står det i kunnskapsbasen. Betal noen kroner for medlemskap i Microsoft brukerstøtte, så kan vi gi deg hjelp - på et problem som de innrømmer er et sw-problem hos dem.

Jeg vet imidlertid en annen løsning: artikkelen sier hvilken fil som gir problemet, nemlig nwreedit.vxd. Dermed renames denne fra DOS slik at systemet ikke finner den igjen, og vi prøver en ny start av maskinen. Det kommer riktignok noen stygge feilmeldinger om manglende filer først, men vips, der kommer Windows opp. Skjermen er riktignok bare i 640x480, men hva gjør vel det i en slik høytidsstund?

Når jeg nå skriver dette, gjenstår bare en del konfigurasjon med tilhørende krasj, så er maskinen kanskje like god som den var før problemene begynte, men naturligvis fremdeles uten USB-støtte. Men ca. 25 timer - bortkastet.

Hvor mye mer av livet mitt jeg vil kaste bort på slikt, er jeg ikke sikker på lenger. Et brukbart alternativ kunne være å ta opp noen av mine andre fag fra universitetet, og bli lærer i matematikk, kristendomskunnskap og kjemi. Der er det antagelig et og annet som er nogenlunde stabilt og forutsigbart. Et annet alternativ er å bli buss-sjåfør, som jeg drømte om i min barndom, da min onkel Johan kjørte ruten Fredrikstad - Moum - Sarpsborg.

PS1. Historien er 100% sann, men forkortet. Virussjekkere, råd om nullstilling av BIOS-oppsett, ulike Novell-versjoner, sinte utbrudd til familien, forsøk med primitive REGEDIT-editorer for DOS, sammenligning med registeret på temmelig ny backup m.m.m. er noen av aktørene som jeg har tatt bort.

PS2. Etter en frys når alt var "nesten i boks" er nå maskinen ute av drift igjen (!!)

PS3. En ubrukt Win98 og ditto Win ME til salgs. Pris kan diskuteres. Henv. artikkelforfatteren.

Etterord:

Jeg er nå, en uke etterpå, kommet over den verste irritasjonen. En av de grunnleggende forskjellene mellom mennesker og maskiner er at mennesker gradvis glemmer. Heldigvis.